Наверное, майже всі з читачів хоча б раз в житті бачили знаменитий логотип компанії Michelin - чоловічка, створеного з стопки шин на ім'я Бібендум. На початку XXI століття ряд авторитетних журналів, присвячених рекламі, визнали Бібендума найвідомішим логотипом в світі. Однак, французька компанія Michelin знаменита не тільки своїм лого. Вона прославилася ще й тим, що впровадила в світ безліч інноваційних ідей, серед яких: змінні і радіальні шини.
Як все починалося?
Michelin - це сімейний бізнес. Його витоки лежать ще задовго до появи на світло засновників компанії - братів Андре і Едуарда мішлене. Їх дід Арістід був одним з керівників заводу, що займається виробництвом різного роду металоконструкцій. Після його смерті на фабриці почалися серйозні проблеми. Було звільнено декілька керівників. І в 1886 році 33-річний Андре Мішлен повернувся з Парижа в своє місто дитинства Клермон-Ферран, щоб очолити фабрику.
Андре мав неабиякі здібності. Крім того, він був високоосвіченою людиною. Він закінчив «Еколь Сентраль», отримавши там спеціальність інженера (варто зазначити, що тоді це було одне з кращих технічних навчальних закладів країни). Це не рахуючи того, що у нього ще було і архітектурну освіту.
Незабаром до Андре приєднується і його молодший брат Едуард, який закінчив до цього моменту академію мистецтво у Франції. Трохи виправивши положення фабрики, в 1888 році брати перейменовують її в Compagnie Générale des Établissements Michelin. Цей рік і вважається офіційною датою заснування найзнаменитішої компанії з виробництва шин в світі.
Треба сказати, що спочатку фабрика займалася всім, чим тільки можна: гальмівні колодки Silent, різні клапани, водопровідні труби, газові труби, ремені та багато іншого. Це далеко не повний асортимент компанії Michelin кінця 19 століття. Справжній успіх до компанії прийшов, коли її засновники звернули увагу на такий транспортний засіб, як велосипед. Тоді він тільки набирав свою популярність. При цьому зазвичай в велосипеди ставили незнімні шини, які просто напросто приклеювалися до обода. Michelin зробила революцію в цій справі, представивши перші знімні велосипедні шини.
Успіх до них прийшов після того, як велогонщик Шарль Террон виграв знамениту гонку «Париж-Брест-Париж» на велосипеді, оснащеному шинами Michelin. Потім послідувала історична гонка компанії, в якій на ділянці траси «Париж - Клермон-Ферран» було розкидано безліч цвяхів. Природно, все велосипеди були оснащені знімними шинами Michelin. Немає нічого дивного в тому, що ця гонка змусила заговорити про компанію весь Веломир.
Однак не варто думати, що після цієї події в Michelin стали займатися виключно виробництвом шин. Звичайно, ні! В кінці 19 століття в компанії представили візок Éclair, здатну пересуватися без допомоги коней (певний прообраз автомобіля). Цікаво те, що дана візок була оснащена пневматичними шинами (а це вже винахід Джона Бойда Данлопа, чи не так, знамените прізвище?).
У 1894 році відбувся перший автомобільний пробіг, організований французьким журналістом П'єром Жиффар. Звичайно, він сильно відрізнявся від того, що сьогодні прийнято називати автопробігу. Максимальна швидкість, яку тоді могли розвивати автомобілі, становила всього 21 кілометр на годину, що тільки на 4 кілометри вище швидкості велосипеда. Однак після цього заїзду брати Мішлен зрозуміли, за яким засобом пересування стоїть майбутнє шин. Вони почали всерйоз займатися їх виробництвом для автомобілів. При цьому найкращою рекламою своєї продукції вони порахували подібні автопробіги, поступово переростали в гонки.
Бібендум
Народження найвідомішого логотипу в світі бізнесу природно має красиву легенду, схожу на правду. Одного разу Едуард Мішлен на одній з виставок побачив складену один на одного гору шин. Природно, з огляду на той факт, що у нього ще й було утворення художника, немає нічого дивного в тому, що уяву саме домалювали картину - голову, руки, ноги. Едуард вигукнув, що з цієї гори шин може вийти чудова людина-логотип. Брати не довго думаючи звернулися до знаменитого карикатуристу того часу О'Геллапу, який і намалював перший варіанти Бібендума. Точніше, не зовсім намалював. Вся справа в тому, що у нього вже була схожа робота, яку він запропонував одному пивоварові в Мюнхені. Той відмовився. На щастя, для Michelin. Так, з'явилися перші зображення з Бібендумом, на яких він зображувався з кухлем пива. Суть полягала в тому, що в цій гуртку нібито перебували цвяхи, які легко ковтав цей персонаж. Природно, шини Michelin так само легко подолають будь-які перешкоди на дорозі.
Асоціація з одного боку непогана, але з іншого - алкоголь погано зв'язувався з їздою на автомобілі, так що в майбутньому компанія відмовиться від кухля пива. А Бібендум стане легендарним персонажем, якого можна буде побачити на автозаправках, гоночних трасах, в автомобільних журналах і інших місцях.
Треба відзначити, що ще деякий час в 1890-і роки компанія займалася в основному постачанням шин для велосипедів і фіакрів. Фіакр представляв собою коляску, що пересувалася за рахунок коней. Однак Мішлен прекрасно розуміли, що вже найближчим часом подібні засоби пересування стануть неактуальні. Вони бачили перспективу саме в автомобілі, а тому намагалися пристосувати під нього свої пневматичні шини.
Втім, численні участі в гонках показували, що шини Michelin поки не готові до автомобіля. Їх машини приходили серед останніх. Ситуація загострювалася. В цей самий час брати стали розклеювати цікаві оголошення по всій Франції, суть яких полягала в тому, що вже через 10 років всі автомобілі перейдуть на надувні шини. Так стверджувала компанія Michelin. Вони помилялися. Це сталося вже через 5 років.
А в самому кінці 19 століття оборот компанії братів Мішлен складе 6 мільйонів франків. Це вже був не великий новаторський сімейний бізнес. Компанія переростала у велику справу світового масштабу.
Власне, світову популярність компанія набувала багато в чому за рахунок чудової рекламної кампанії, яка використала постійно образ Бібендума. За всі роботи відповідав особисто О'Геллоп. Зазвичай художник в своїх роботах обігравав чотири теми: технічна досконалість шин Michelin, карикатура на відомих історичних особистостей, яких, природно, зображував сам Бібендум, тема автомобільних гонок і реклами з соціальним підтекстом (на початку XX століття!). В цілому, О'Геллоп створив близько 300 малюнків для компанії Michelin.
Варто відзначити, що в 1906 році відкривається перший завод Michelin у Франції, а Бібендум стає відомим на весь світ. Особливо, два роки по тому, коли був відкритий завод в США.
Гіди Michelin
Спочатку XXI століття компанія Michelin намагається популяризувати подорожі на автомобілях, а тому випускається спеціальний жовтий «Гід Мішлен». Це був каталог, в якому були описані всі значущі автозаправки, готелі, ресторани і деякі інші місця, здатні зацікавити автомобіліста. Спочатку гід був безкоштовним, так як попит на нього був невисокий, в зв'язку з тим, що самих власника автомобілів було не так багато. Але з часом ситуація змінилася і незабаром він вже став продаватися.
У 1906 році компанія Michelin пішла далі і організувала спеціальне туристичне агентство, яке займалося організацією маршрутів автомобілістів. В середині XX століття компанія Michelin випустить спеціальний червоний гід по Європі, в якому будуть міститися найкращі з точки зору експертів компанії готелі і ресторани Європи. Цікаво те, що ці експерти увійдуть в історію своєю непідкупністю. Більш того, ресторатори та власники готелів ніколи не знали, в який день відвідає їх експерт від Michelin. Так що там день! Вони навіть не знали, що їх уже відвідав експерт, так як всі подібні заходи здійснювалися анонімно.Гиды Michelin
Сам каталог відбирався дуже строго, а тому неякісний з точки зору обслуговування готель або ресторан просто не міг потрапити в гід Michelin. Природно, в гіді присутній і Бібендум. Правда, не дуже наполегливо.
Новий підхід до реклами
Я думаю, що ви вже зрозуміли, який вплив на індустрію реклами надали брати Мішлен. Але воно не обмежується тільки введенням популярного персонажа, і популізаціі свого продукту, за рахунок супутніх послуг. У 1901 році компанія Michelin стала першою, яка викуповувала у друкованих видань сторінки для реклами на свій розсуд, розміщуючи на них продумані рекламні повідомлення.
Реклама Michelin у пресі стане регулярною. Більш того, вона стане улюбленою читачами, так як компанія зможе весь час дивувати їх витівками свого забавного персонажа Бібендума, з гумором який повідомляє про нові розробки компанії в області шиновиробництва. За журналами слідують різні каталоги і брошури, поширювані по всій Європі.
Michelin досить швидко починає захоплення Європи. Проблеми виникли лише з Великобританією, де досить сильною підтримкою уряду користувалася компанія Dunlop. Але навіть вона не змогла впоратися з чарівністю Бібендума. Серйозні проблеми у компанії виникали в роки світових воєн. Але тоді вся європейська промисловість переживала кризу.
В середині XX століття компанія Michelin здивувала світ ще однією розробкою - шинами Michelin X. Дані шини розроблялися за абсолютно новою технологією, що дозволяла їм служити в два рази довше попередніх моделей. Це була радіальна шина. Єдиною проблемою Michelin в той час стане те, що компанія просто не зможе встигати за попитом. І так буде тривати більше 10 років, за які Michelin буде будувати все нові і нові заводи.
Висновки
За свою історію компанія Michelin стала відома, як один з найбільших виробників шин для автомобілів, велосипедів і літаків. Компанія прославилася за рахунок своїх інноваційних розробок, які просто перевернули світ. Крім того, Michelin була однією з перших, хто зумів створити популярного рекламного персонажа, що став символом компанії на більш ніж 100 років.
Мабуть, єдине місце, де компанія не змогла толком закріпитися - це гонки Формула-1, де панують Bridgestone і Good-Year. Компанія пішла з «формули» в 2005 році. Втім, вона бере участь в інших видах автогонок (в тому числі і «24 години Ле-Мана»), і навіть організує свої, серед електромобілів.
Сьогодні компанією повинен був керувати представник вже третього покоління мішлене, з часів заснування компанії. Але, на жаль, Едуард Мішлен-молодший, який очолив компанію в 1999 році не так давно загинув. Він потонув на своїй яхті. Ніяких подробиць цієї події досі немає. На щастя, у Едуарда були діти, які в майбутньому повинні очолити компанію, справами якої сьогодні керує Мішель Ролье, що припадає Едуарду двоюрідним братом.